Як захистити дитину від кібербулінгу?
У соціальних мережах діти можуть наразитися на цькування від однолітків. Така форма агресії отримала назву кібербулінг.
Що таке кібербулінг?
Це один із різновидів булінгу (цькування). Це така форма агресії, що передбачає жорстокі дії з метою дошкулити, нашкодити, принизити людину з використанням інформаційно-комунікаційних засобів: мобільних телефонів, електронної пошти, соціальних мереж тощо.
Які ознаки кібербулінгу?
Типовими ознаками кібербулінгу є: систематичність (повторюваність) діяння; наявність сторін – кривдник (булер), потерпілий (жертва булінгу), спостерігачі (за наявності); дії або бездіяльність кривдника, наслідком яких є заподіяння психічної та/або фізичної шкоди, приниження, страх, тривога, підпорядкування потерпілого інтересам кривдника та/або спричинення соціальної ізоляції потерпілого.
Які є види кібербулінгу?
Використання особистої інформації - «зламування» поштових скриньок, серверів, сторінок у соцмережах із метою отримання особистої інформації про людину та переслідування її.
Анонімні погрози – надсилання листів на електронну пошту своєї жертви з повідомленнями загрозливого змісту. Іноді ці погрози мають образливий характер із вульгарними висловами і ненормативною лексикою.
Кіберпереслідування відбуваються за допомогою мобільного зв’язку або електронною поштою. Хулігани можуть тривалий час переслідувати свою жертву, завдаючи брудних образ принизливого характеру або шантажуючи будь-якими таємними фактами. Відстежуючи через інтернет необережних користувачів, переслідувач отримує інформацію про час, місце і всі необхідні умови для вчинення злочину.
Тролінг здійснюється шляхом розміщення в інтернеті (на форумах, у блогах) провокаційних повідомлень із метою викликати флейм, тобто конфлікти між учасниками, взаємні образи.
Флеймінг – це улюблений метод «тролів» (провокаторів), що полягає в обміні короткими, гнівними і запальними репліками між двома чи більше учасниками, використовуючи комунікаційні технології. Частіше за все розгортається в «публічних» місцях інтернету: в чатах, форумах, у дискусійних групах, спільнотах. Інколи він перетворюється у затяжну війну.
Обмовляння або зведення наклепів – це поширення принизливої, неправдивої інформації з використанням комп'ютерних технологій. Це можуть бути і текстові повідомлення, і фото (використання фотошопу), і пісні, які змальовують жертву у шкідливій манері.
Хепіслепінг – один із видів кібербулінгу. Його назва походить від випадку в англійському метро, де підлітки били перехожих, тоді як інші записували це на камеру мобільного телефона. Тепер ця назва закріпилася за будь-якими відеороликами з записами реальних сцен насильства.
Секстинг – це обмін власними фото/відео/текстовими матеріалами інтимного характеру, із застосуванням сучасних засобів зв’язку (мобільних телефонів, електронної пошти, соціальних мереж). Секстинг стає все більш популярним серед підлітків.
Відповідальність
- Адміністративна відповідальність
- Стаття 1734 "Булінг (цькування) учасника освітнього процесу" Кодексу України про адміністративні правопорушення
Тож наводимо кілька порад, як діяти батькам у таких випадках.
1. Дізнавшись про цькування дитини в інтернеті, підтримайте її. Поясніть, що це не її вина та запевніть, що разом ви зможете з цим упоратися.
2. Обов’язково збережіть (зробіть скриншот) повідомлення та зображення, які містять образливі дописи або залякування. Ця інформація може бути надана правоохоронцям як доказ кібербулінгу.
3. Внесіть у чорний список та заблокуйте сторінки/акаунти/номери телефонів, з яких відбувається цькування. Іноді кривдник відступає, коли не отримує очікуваної реакції.
4. Перевірте налаштування приватності сторінки дитини. Приберіть з неї всю особисту інформацію.
5. На деякий час приховайте сторінку. Якщо дитина відчуватиме себе обмеженою у спілкуванні з друзями, створіть їй нову з іншим ім’ям та вигаданим фото.
6. З’ясуйте, чи знайома дитина з агресором у реальному житті та що їй відомо про нього.
7. Якщо попри всі вжиті заходи атаки не припиняються, варто звернутися до Департаменту кіберполіції на номер гарячої лінії: 0 800 505 170
або за посиланням:https://ticket.cyberpolice.gov.ua/.