ОХОРОНА ПРАЦІ ВОДІЇВ АВТОТРАНСПОРТНИХ ЗАСОБІВ. ВТОМА НА РОБОЧОМУ МІСЦІ.
На дорогах України дедалі частіше трапляються аварії за участю вантажних автомобілів, через перевтому водіїв за кермом. Зазвичай водії вантажних автомобілів, які залучаються до довготривалих перевезень вантажів або працівників, працюють постійно у напруженому режимі, подекуди понаднормово. Це призводить до перевтоми водіїв, яка при наявності несприятливих погодних умов часто стає причиною порушень ними правил дорожнього руху, що у свою чергу, призводить до настання дорожньо-транспортних пригод (ДТП) та до травматизму водіїв і пасажирів.
Через це нагадуємо роботодавцям та працівникам (водіям автотранспортних засобів) про дотримання на дорогах загального користування вимог Правил дорожнього руху та профілактичних заходів щодо дій при перевтомі водіїв у дорозі.
Праця водія являє собою роботу підвищеної небезпеки. Поєднання фізичної і розумової активності і вимагає від нього фізичної і психічної витривалості. При цьому людина не завжди знаходиться у належній фізичній формі і психічному стані.
Після декількох годин роботи з'являються перші ознаки втоми, які однак не завжди свідчать про наявність небезпеки при управлінні автомобілем. Під час тривалої роботи за кермом, водії починають нехтувати встановленими нормами для відпочинку, тому кількість дорожньо-транспортних пригод врази зростає.
Профілактика перевтоми водіїв проводиться за кількома напрямками:
- забезпечення оптимальних мікрокліматичних умов в кабіні (температура, вологість, швидкість потоку повітря);
- зниження рівня шуму і вібрації, шкідливих хімічних домішок у повітрі;
- створення додаткових зручностей на робочому місці (правильна посадка за кермом та ін.);
- зменшення зусиль, необхідних в процесі керування автомобілем, спрощення процесу управління;
- раціональна організація праці та відпочинку.
Особливу увагу необхідно приділити питанню раціональної організації режиму праці та перепочинку водіїв.
Різні варіанти організації праці водія передбачають загальний місячний баланс робочого часу в 178 робочих годин. Загальна норма тривалості робочого часу за тиждень не повинна перевищувати 40 годин.
Для забезпечення безпеки руху після 3 годин роботи водію потрібно здійснити 15-хвилинну перерву і після трьох наступних годин безперервної роботи необхідно робити 30-хвилинну перерву для відпочинку.
Щоденний міжзмінний відпочинок (перерва в роботі між закінченням однієї зміни і початком наступної зміни) повинен бути не менше подвійної тривалості роботи в попередню зміну.
Роботодавцям потрібно постійно контролювати дотримання працівниками графіку роботи та відпочинку, тому що, як показує практика, перевтома водіїв часто призводить до настання нещасних випадків на виробництві з тяжкими наслідками, великою кількістю постраждалих та значним пошкодженням матеріальних цінностей підприємств.
Роботодавцям необхідно проводити з водіями автотранспортних засобів наступні види інструктажів з безпеки руху:
- вступний – проводиться спеціалістом служби безпеки дорожнього руху або особою, на яку покладено виконання функцій цієї служби, із занесенням результатів до журналу реєстрації вступного інструктажу з безпеки руху (при прийнятті на роботу);
- первинний – безпосереднім керівником водія (перед початком роботи);
- перед рейсовий (цільовий) – керівником підприємства, його заступниками, спеціалістами служби безпеки дорожнього руху або особою, на яку покладено виконання функцій цієї служби або іншими кваліфікованими спеціалістами (щоразу перед виїздом на лінію (маршрут));
- періодичний (повторний) – безпосереднім керівником водія, за необхідності – спеціалістами служби безпеки руху або особою, на яку покладено виконання функцій цієї служби;
- позаплановий (спеціальний) – у кабінеті безпеки дорожнього руху, диспетчерських на підприємствах, по гучномовцю під час виїзду водіїв за межі підприємства, через мобільні телефони (у разі зафіксованого порушення Правил дорожнього руху, появи небезпечних ділянок на лінії (маршруті), можливості настання особливо складних метеорологічних чи дорожніх умов тощо).
Результати інструктажів необхідно занести до Журналу реєстрації інструктажів з безпеки руху.
Відповідно до Закону України «Про дорожній рух» в редакції 24.11.2021 №1150-IX встановлено єдиний порядок дорожнього руху по всій території України. Учасники дорожнього руху зобов’язані виконувати вимоги цих правил.
ВОДІЇ: БУДЬТЕ ОБЕРЕЖНІ НА ДОРОЗІ. І ПАМ’ЯТАЙТЕ : НЕМАЄ НІЧОГО ЦІННІШОГО ЗА ЖИТТЯ І ЗДОРОВ’Я ЛЮДЕЙ!
Безкоштовну консультативну, методичну та інформаційну допомогу від спеціалістів відділення Фонду соціального страхування з питань повідомлення про нещасні випадки, їх розслідування, інших питань охорони праці та соціального захисту застрахованих осіб можна одержати у Сервісному центрі з надання консультаційних послуг, який постійно функціонує у Більмацькому відділенні Фонду за адресою: вул. Центральна, 56, смт. Кам’янка, або за телефонами: (06147) 2-23-29, (06147) 2-23-07.